ieuważne zachowania osób, które prowadzą auta. Nadmierna prędkość, to oczywiście jeden z problemów, który można wytknąć palcem użytkownikom naszych dróg. Jeśli zaś chodzi o bhp to uważam za najbardziej winnych pieszych i rowerzystów, którzy wychodzą z założenia, że jeśli oni widzą, to widzi każdy. Kilkukrotnie miałem sytuację, że podczas wyprzedzania na wydawałoby się pustej drodze, nagle pojawiała się sylwetka człowieka na rowerze. Albo sylwetka idącego poboczem pieszego. W końcu do chodzenia nie są im potrzebne szkolenia. Podkreślam bardzo często w rozmowie z przyjaciółmi, że powinny odbywać się regularne szkolenia z bhp na drogach. Uważam też, że kierowcy powinni poddawać się różnym próbom. Spróbować na przykład jak wygląda sytuacja kiedy poznamy symulator dachowania. Wtedy mamy zdecydowanie większą szansę na odpowiednie i odpowiedzialne zachowanie w przypadku nieszczęśliwego wypadku. Jak mówi przysłowie "nauki nigdy za wiele". Tylko z takiego założenia wychodząc jesteśmy w stanie odnajdywać się na drogach, na których ruch jest coraz większy. Chęć rozwoju nawet w codziennych czynnościach to przecież nie wstyd.
Teraz po prostu jesteśmy bardziej wprawni
W Polsce, aby zostać kierowcą, wystarczy ukończyć podstawowy kurs obejmujący zaledwie 30 h jazdy, nie licząc zajęć teoretycznych. A to oznacza po zsumowaniu, że w czasie nieco ponad jednej doby mamy nabyć umiejętności niezbędne do kierowania autem. Jest to jednak zbyt optymistyczne założenie. Trzeba przede wszystkim mieć na uwadze to, że umiejętności zdobyte na podstawowym kursie prawa jazdy są elementarne i jeżeli do tej pory nie uczyliśmy się nowych rzeczy, to nasz proces szkoleniowy zakończył się tylko na tych 30 h. Teraz po prostu jesteśmy bardziej wprawni w tym czego się nauczyliśmy. Tymczasem szkolenia w zakresie prowadzenia samochodu są o wiele bardziej rozbudowane. O ile nie zdobywamy wiedzy we własnym zakresie, np. z internetu, to warto zastanowić się nad takimi kursami. Często są to szkoły bezpiecznej jazdy, uczące BHP oraz umiejętności praktycznych w sytuacjach awaryjnych. Pod okiem instruktora można przećwiczyć różne scenariusze, takie jak np. poślizg czy dachowanie. Właśnie ten ostatni manewr jest bardzo niebezpieczny i raczej niemożliwy do przećwiczenia w normalnych warunkach. Dlatego istnieje urządzenie takie jak symulator dachowania. Można w nim wręcz w laboratoryjnych warunkach przećwiczyć dachowanie i wypracować dobre nawyki zwiększające szansę przeżycia w takiej sytuacji.
Z tego powodu warto pomyśleć o
Każdy z nas chociaż raz dziennie mija na drodze kierowcę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Takim osobom przydałoby się przypomnienie podstawowych zasad BHP jazdy na drodze. Z tego powodu warto pomyśleć o tym, to przejść dodatkowe szkolenia przypominające jak prawidłowo jeździć autem. Bodźcem skłaniającym do takich przemyśleń może być przeżycie dachowania. Na całe szczęście niekoniecznie realnego. Symulator dachowania to urządzenie, która pozwala przeżyć wypadek bez żadnych strat. Wszyscy, którzy poddają się takiej próbie, zaczynają być bardziej świadomi tego w jaki sposób pasy bezpieczeństwa chronią ich życia. Prawidłowo zapięte pasy pozwalają na uniknięcie śmierci nawet w połowie przypadków kolizji drogowych. Powinni o tym pamiętać nie tylko kierowcy, ale również wszyscy pasażerowie. W końcu osoba kierująca pojazdem dba nie tylko o siebie, lecz także o wszystkich podróżnych. Istotne jest to, aby prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa. Wydaje się, że nie można popełnić większych błędów w tej czynności, jednak prawda okazuje się inna. Bardzo wiele osób nieumiejętnie zapina pasy przez co są one nieskuteczne. Podczas nieprzewidzianych kolizji drogowych mogą nawet pogorszyć stan zdrowia podróżującego. Z tego powodu warto zapoznać się z prawidłowymi zasadami zapinania pasów bezpieczeństwa w aucie.